Mar 24, 2009

Tunas Bistari - Brainstorm Sdn Bhd

Aku xleh tdo, tatau nape. dahla kelas kol 8. Bile taleh tdo mule la flash back perkara2 yg terjadi time high school. banyak gak ar. tpi biar aku tulis benda yg aku nak kongsi je la. hehehe.

pada sape2 yg duduk Johor tu, mestila kenal ngn Johor Corporation atau ngn name singkatye JCorp. Jcorp akan taja beberapa sekolah setiap daerah di Johor untuk 15 org pelajar wat business sendiri. Of course la STS (Sek Tinggi Segamat) termasuk. Kata sekolah Elite Johor. hahaha

Aku join Tunas Bistari time aku form 4 bersama ngn kawan2 yg lain. ktorg 15 org semer perempuan. Well actually ade 2 lelaki yg join at first, then kene buang ngn aku sebb xde komitmen. Then ktorg amik 2 org lain. jadila semer perempuan. Oh lupe lak, ktorg ade 5 AJK tertinggi. Aku Ketua Eksekutif, Begum jadi Pentadbiran (setiausaha), Nora jadi Kewangan, Syai jadi Pengeluaran dan Rafida jadi Pemasaran.

Setiap orang kene bayar RM 40 sebagai modal. ade gak org yg bayar RM 20 je tpi aku tak kisah pun time tu. Then ngn duit modal tu ktorg beli barang2 then jual. Dalam mase yg same, ktorg kene pergi kursus yg Jcorp taja. 3 in total, satu di mana semer org kene pergi, dan 2 tu hanya 5 Ajk Tertinggi je pergi. Time kursus neh, aku selalu je blunt. Bile penceramah taye soalan, aku akan jawab lu. Then aku akan suarakan benda aku x puas ati. Then setiap Ketua Eksekutif dari setiap sekolah selalu kene bentang ideas dan of course akan di bantai oleh sekolah lain. kire kene pandai defend diri sendiri la. Ktorg selalu nak tembak sekolah SMKA (Sek Men Keb Agama) sebab drg pandai. Macam puas ati la kalau dapat tundukkan budak2 pandai neh. haha then another sekolah aku n kawan2 suke tembak Sek Teknik Segamat. Urgh, dorg very rude. Dorg perasan hebat n tere. Padahal kodi je. Ktorg lak? Bile ktorg present, mmg sek2 lain nak tembak ktorg la, tpi tape, ktorg ade mulut2 laser STS in the group. Ade Zu, Nora, Begum, Dila dan ramai lg. So bile sek lain nk tembak ktorg, ktorg dapat bantai dorg balik. mmg puas ah time tu.

Ade part kursus yg semer org kene pergi, time hari last, En Ramli invite wakil dari lelaki bg ucapan, ummm pakcik dari SMKA yg bg ucapan. Then En Ramli mintak wakil dari perempuan lak, pastu kawan2 aku bisik2 suh aku pergi. Demn, impromptu public speaking. Ish ish cuak gak la time tu. Dahla nak kene lawan speech Pakcik dari SMKA tu. Aku x ingt ape yg aku ucap kt depan. mesti melalut2. tpi aku ingt part " Insyallah En Ramli, kami berjanji bahawa satu hari nanti, kami semua akan jadi usahawan cemerlang". Aku cakap part tu sebab dalam kursus tu, banyak di tanam ttg konsep usahawan berjaya. Then semer org tepuk tangan bile dgr part tu. Uishhh berbunga2 hati aku. ucapan aku pendek tpi dapat sambutan hangat, ucapan pakcik SMKA tu panjang melebar2, tpi semer org ngantuk kot. hahaha.

another kursus yg aku pergi, kt Batu Pahat. Penceramah tu cter ttg leadership and communications. Ade satu part, keluar slide " Who wants to be a millionaire?" aku secara spontan, ngn muke tak malu, terus angkat tangan. Satu dewan gelakkan aku. hahahhaa. malu giler weyh. rupe2 ye penceramah tu nk tgk respond sape yg btol2 nk jadi millionaire. die kate dalam 15 tahun die wat ceramah tu, aku org paling cepat respond angkat tangan. Amik korang semer, gelakkan aku. hahahaha. then aku kene p depan amik RM10 sebagai hadiah. End of the kursus tu, aku dapat award best speaker sebab of course la kursus tu kene ade session bentang membentang dan bantai membantai. Alhamdulillah.

Brainstorm Sdn Bhd neh bukan hanya wat business n pergi kursus. ktorg siap kene antar report kt Jcorp every month. Time tu krorg yer target nak dpt RM 3000 at the end of school year. Siap tampal besar2 no 3000 kt dalam kedai sebagai motivation. So every month kene update bape byk dah jual, bape byk untung kasar n bersih and bape percent target dah di capai. Ingt senang nk wat report tu?? susah. kadang2 tu time ktorg exam, ktorg pass2 report sesama sendiri, org lain pass2 toyol. The excitement tgk duit kt atas kertas lg best dri the excitement jawab exam. Kekadang tu amik masa nak balance kan akaun, then kire jumlah pemasaran, kire pengeluaran dan macam2 la. Amik mase seminggu gak la nk siapkan laporan bulanan.

Ade satu tahap tu, duit ktorg bayak la gak. cecah seribu. Nora cuak nk simpan kt umah. sape nk ganti kalau hilang. then ktorg bincang2 n simpan duit tu kt akaun Maybank Nora. Ktorg 2/3 org pergi bank, jalan kaki ngn duit dalam beg ade seribu ++. cuakk ooo time tu, kalau kene rompak etc. Then lepas dah pass duit kt banker, die suh tunggu sebb nk kire. almaklumla , byk duit seringgit n syiling. 2/3 jam gak ktorg tunggu die nak abes kire smpai ktorg tertido2 kt dalam bank yg ade ekon tu. then gempak gak la ktorg. org2 bank cam kecohla, dak sekolah bank in kan duit seribu ++. dri belakang kaunter, ktorg dgr bankers berbisik2 cam eh bape tu? asal dorg byk duit? ktorg sengih2 je bangga.

business ape yg ktorg wat? ktorg ade wat dedication for hari guru, valentine's day and friendship day. owh friendship day tu, ktorg main reka je tarikh, sebab ktorg tahu ngn ade dedication neh, untung lg besar dri niaga hari2 base. lgpun, x salah celebrate friendship anytime kan. hehehe. ade gak ktorg wat leh dedicate kt kawan2 dri sekolah lain. cool tak idea ktorg. byk gak dpt order utk sekolah convent, teknik, agama etc. owh ktorg siap antar one ucapan untuk sorg mamat neh dri Tunas Bistari Teknik something like " Kirim salam maut ke something" since he's really rude ngn ktorg. urgh..

benda2 lain ktorg jual ari2 cam keropok pisang, keropok pedas, keropok ubi etc. Ayah Nora selalu ulang alik Segamat - Batu Pahat. So ktorg mintak tolong die belikan dari sane. beli banyak2 then ktorg paketkan kecik2 dalam bentuk 30 sen, 50 sen dan seringgit. Kadang2 ade cikgu yg pergi Batu Pahat, ktorg kirim sekali. Pastu ktorg jual jambu batu, Umi selalu pergi beli jambu batu pagi2 then bg kt ktorg. ktorg process jambu batu tu, hiris halus2 and paketkan 30 sen/unit. Ade gak ktorg wat aiskrim malaysia. then ktorg beli gak candies from Nestle. Best giler ooo dapat masuk gudang Nestle. Tgk the candies in bulks. Mmg the most amazing experience la. ktorg siap dapat 15% diskaun lg dri Nestle untuk beli product2 die. Jual gak air sikit2.

Then ktorg ade gak bukak gerai time hari sukan, hari guru etc. Pernah tak ktorg rugi? ade gak la sekali dua kali. time tu ktorg jual kek cokelat. first time nak jual, ktorg tersalah potong kek tu, terpotong besar and jual 50 sen. bile2 kire2, rugi.. tpi permintaan on kek cokelat tinggi, org nak beli. so ktorg continue but then potong kecik2, uish, susah giler nk jawab bile org komplen asal saiz die kecik skrg? ktorg wat bodo je, pekakkan telinge. but then seb baik org beli gak. hehehe

ktorg siap dapat amaran ngn kantin lagi, sebab kononnye ktorg rampas pelanggan dorg. well, nak wat cane, students suke ktorg lg dri dorg. then kene jpe pengetua pasal hal ini. aisehmann. then ktorg xleh jual benda2 yg kantin jual. kerek tul kantin sek. hahaha. lame2 ktorg niaga, ktorg dah pandai agak dah. selaluyer ari isnin, budak2 banyak spend duit compared to hari jumaat, so ktorg pastikan stok banyak on Monday.

Ktorg jupe ramai cikgu untuk bincang bout business and how to make it better. Ramai la cikgu datang membantu and bg idea dorg kt ktorg. Tpi kebanyakkan idea2 dorg tu kurang relevan ngn ktorg, so ktorg x pakai pun. Ktorg memang degil la time tu, stick on our own decision and wat bodo je kalau ade org tegur. hehehe.

At the end of the year, ktorg dapat capai target RM 3000 tu. aku dapat pulangan sebanyak RM 200++ kot dari RM40. best gak la. but then aku dgr ade sekolah dri pontian untung akhir tahun dorg RM30 000. Terbeliak mata aku tengok. Then bile fikir balik, mesti modal dorg tinggi gak. apa yg dorg jual, aku tak tahu. tpi aku patut pergi je taye dorg time tu. mane thu leh ikut in the future. hahaha

End of the year, ktorg kene panggil pergi Angsana, tpt Jcorp. Die wat majlis award for the best school etc. Aku dapat award Usahawan Muda Bistari bersama ngn 2 org lain dri sek lain. Award neh utk KE yg tunjuk usaha menyatukan ahli syarikat, memajukan syarikat dan berdaya saing. hahahaha. aku dapat award neh mesti sebab aku blunt time presentation kot. selamber tembak sek2 lain. then Kewangan and Pentadbiran ktorg hampir menang, tpi kalah 2/3 mata je ngn sekolah lain.kalah ngn sek yg dapat untung RM30 000. tapi takpe, itu sudah cukup membuktikan syarikat ktorg mmg best. wakil Jcorp puji ktorg sebab menunjukkan perubahan yg bagus dari tahun2 lepas.

Banyak benda lah aku belajar dri Tunas Bistari neh. Cara nk wat company, control kewangan, pentadbiran, etc. Eventho those things are only the basic but it's a good start for me to start my journey to be financially independence.

6 comments:

Anonymous said...

ape yg diorang wat dpt 30k tu.. hebat tul.

Unknown said...

tpi dorg yer modal 10 K okay.. mesti modal dri parents. still wonder ape dorg wat dpt 30K.

None said...

ntah2 gi holiday gi hong kong kot... masuk disneyland..

fatimahalzahranaamat said...

hahaha. mungkin kot. that's one possibility

Countess Miem said...

Wow. Im highly impressed!.

You have showed determination since you were young, no wonder it has leads to what you are today *applause*

You and your friends really worked hard for the business. It's not really for the prizes right? Its more to the satisfaction of doing the thing. Tahniah2.

(I sound like a Zodiac reader. bahahaha)

Anyway, keep up the good work. I love youuu, keep that in mind!

fatimahalzahranaamat said...

hahaha.. exactly like zodiac reader miss-can-see-the-future. anyway, you neh, i look like i kene force to remind that u love me. (keep that in mind!) hahaha.