Dec 8, 2008

Kereta Besar, Tanggungjawab pun besar


Aku selalu ada impian nak pakai kereta besar, pastu mewah pastu ada banyak la kan. Kereta yg aku nak – BMW tu wajibla, pastu Ford Strom, then sport car like Ferrari.

Ummm, ada angan2 tu boleh la. Kerja seumur hidup pun belum tentu dapat beli semua kereta2 tu. Unless aku corrupkan duit company aku, mungkin la boleh. Itu pun kalau aku keje kt company besar, keje kt company private and kecik, xde can la nk corupkan duit company.

Xde can la aku nak pakai kereta2 besar and mewah la kan. Urghhhh

But then, aku teringt Sureen penah cakap, kalau bawak kete besar, cthnya cam BMW, bawak p mamak, mesti risau ade org curi ke ape kan. Perghhhh.. bawak kete besar pastu idup x tenteram, x gne gak kan. Then kalau p jalan2 ngn family satu Malaysia, pergi kawasan2 kampung, macam pernyataan gaya lak.

" Hai, saya bawak BMW dan saya banyak duit ". Jadi kalau nk beli goreng pisang tepi jalan, mesti org yang jual tu niat nk charge mahal2. Alar, bawak BMW, mesti konpem banyak duit. Padahal tatau, setiap bulan nk byr ansuran for BMW 3K ke atas ooo. X termasuk need nak penuhkan tangki minyak yg besar, maintainance ngn saman2 parking.

Oh lupe lak nak btau, kete2 besar jgnla silap parking, zapppp, terus je kene saman. Banyak 'duitla' katakan. Setakat rm30 saman, celah gigi la kan.. tapi kalau parking kt kawasan motor, lg kaw, rm 100 je. Kalau mampu beli BMW, mestila mampu bayar saman kan.

Owh of course la bila mampu beli BMW, time tu dah ada family. Anak pun dah 2/3 kan. Antar anak ke sekolah naik BMW. Semua cikgu2 mata terbeliak. Ada jugak cikgu yang bijak sikit, tersenyum sorang2. Lepastu, bila time nk mintak derma untuk Sukan Sekolah or nak buat bangunan baru, dapatla hulurkan surat derma kat anak2 pemilik kereta2 mewah. Bagusla, buat amalan mulia, memberi sumbangan ke sekolah. Alhamdulillah.

Tapi, perkara yang paling teruk sekali aku rasa, kalau antar anak2 ke sekolah naik BMW, especially kalau kt Segamat la kan, hidup x tenteram takut anak2 kene culik, orang mintak tebusan. Kalau dapat anak balik, xpela. Kalau anak tu hilang satu jari, dua jari, x ke naya. Lagi sadis kalau langsung x jumpa langsung body budak tu. Urghhh, mintak dijauhkan.

Mungkin kt KL or Selangor, semer org x heran la kan. Ramai je pemilik2 BMW. Penculik pun malas nak layan kan.

Marila kter wat kesimpulan, xyahla bawak kete2 besar kalau x berani nak hadapi consequences nya. Tapi kalau mampu hadapi, mampu beli BMW, maknanya mampula beli second car kan. Belila kete buatan Malaysia, so ade la pendapatan sikit Proton tu kan.

p/s : Hahahaa, aku smalam mimpi pasal kete2 besar kot smpai aku nak tulis tang neh.

6 comments:

Countess Miem said...

Ada pros and cons dia.

Kalau kita dah berkemampuan pakai kereta besar, guna je lah. Wealth is not to be kept, or to be shown, but to be used. Kalau rasa kereta tu memenuhi keperluan hidup, boleh je. And jugak, if you mampu beli kereta tu, msti la jugak mampu nak tanggung costs penyelenggaran. Lagipn, you dah berusaha utk kereta tu, xkan nak simpan je. Biasalah org2 yg xpuas hati tu.

Anyway, I dont know which kind of car I want. For now. Sbb nak lepaskan P dulu. =P lalala

Unknown said...

oh yeah, mmg betul itu. wealth is to be used. but the side part of it je la. lalala~

alar, untuk miem, kelisa dah cukup.

kEeN said...

cite pasal keta nih, aku dah drool over honda civic lak..haha..tiap2 hari nmpak kat jln, jadi angau dah..kalau la aku mampu, that's the car i want..(suka sgt berangan)

yg aku perasan kereta2 mewah ni low maintenance sket..kalo pandai jaga..bwk berhemah mcm aku..confirm jimat in the long run..hahaha..if nk jual blk pon, the price won't drop too low..

pasal hidup x tenteram tu ada kebenarannye..sbab bila dah kaya n kelihatan kaya, for sure ade yg x puas hati..sbab tu la bila tgk org2 kaya pakai keta mewah nih mostly pilih hidup kt kwsn org kaya, hantar anak skolah org kaya, etc when they could not keep it low profile la..tu cara nk kurangkan insecurities diorg(i assume)..

so, jgn percaya sgt statement aku sbab aku dh ngantuk sbenanye tp nk jugak ngomen.. :p

Unknown said...

nanti dah ade honda civic, jgnla lupe aku yg mungkin pakai kancil je. huwarghh huwargh..

None said...

aku nk upgrade myvi jd bmw leh?

SureeN said...

sigh.................
again, LAND ROVER!!!!! in my dreams? yeah~ in my dreams. may one day u can slap me across the face and go "SUREEN YOU'RE NOT DREAMING!! THIS IIIISSSS YOUR LAND ROVER" WOOOOOOOHHH!!!! wishful thinking?